جزئیات دریافت کارت اعتباری خرید لوازم منزل

چندی قبل، و با نیتی به اصطلاح کمک به اقشار کم درامد جامعه، قرار شد وام خرید لوازم خانگی به زوج های جوان پرداخت شود اما اقساط این وام به قدری سنگین بود که امکان بازپرداخت آن برای هیچکدام از زوج های طبقه های پایین و متوسط جامعه امکان پذیر نبود چراکه برای پرداخت اقساطی به مبلغ بیشتر از دومیلیون تومان درماه، باید درامد ماهیانه بالایی داشته باشید که با میزان حقوق و درآمد های زوج های جوان دهک های پایین و متوسط جامعه سازگار نیست.
اما مدتی است که سخن از اعطای کارت اعتباری برای خرید لوازم منزل ایرانی به عموم افراد جامعه به میان آمده است که نوید این را می دهد که در صورت اجرایی شدن صحیح این طرح، هم کمکی به خانواده های سطوح مختلف جامعه شده و هم باعث رونق کسب و کارهای مرتبط با لوازم خانگی و تولیدکنندگان این کالاها بشود.


دریافت کارت اعتباری خرید لوازم خانگی

در مرحله اول طرح اعطای کارت اعتباری برای خرید لوازم منزل ایرانی، قرار شده است تا کارمندان دولت در نوبت اول قرار بگیرند در این رابطه، مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از جزئیات صدور و توزیع کارت اعتباری خرید کالای ایرانی برای فرهنگیان تا پایان فروردین ماه خبر داد.


فرشید سیاری مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش‌ در گفتگو با خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان  از ابلاغ دستورالعمل کارت اعتباری خرید کالای مصرف بادوام تولید داخل برای فرهنگیان شاغل خبر داد و با بیان اینکه این طرح برای فرهنگیان رسمی و پیمانی شاغل است، گفت : ثبت‌نام فرهنگیان در این طرح اختیاری است و صرفاً افرادی که حقوق ماهیانه آنها کمتر از 15 میلیون ریال باشد، مشمول بهره‌مندی از مزایای طرح هستند. این تفاهم‌نامه که با بانک ملی منعقد شده به منظور افزایش قدرت خرید همکاران و بهره‌مندی آنان از مزایای طرح بوده و به مناطق برای اجرا ارسال شده است. تا کنون خبری مبنی بر زمان اعطای کارت اعتباری خرید لوازم منزل برای اقشار کم درامد و کارگران، منتشر نشده است.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حداقل اعتبار تخصیصی 20 میلیون ریال و حداکثر 60 میلیون ریال معادل چهار برابر حقوق ماهیانه فرد، طبق شیوه‌نامه بانک ملی تعیین می‌شود، افزود: کارت اعتباری خرید کالا به هیچ وجه قابلیت برداشت وجه نقد از دستگاه‌های خودپرداز و پایانه‌های نصب شده در شعب بانک را ندارد.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فرهنگیان واجد شرایط  از شنبه 21 فروردین با مراجعه به ادارات محل خدمت خود در سراسر کشور تقاضای خود را  می توانند ارائه کنند، گفت: مهلت ثبت نام در این طرح تا پایان فروردین ماه است و درصورتی که استقبال شود امکان دارد تا اردیبهشت ماه نیز تمدید شود.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش همچنین به بیان ویژگی‌های کارت خرید اعتباری کالای ایرانی پرداخت و گفت: کارت اعتباری یاد شده صرفاً برای خرید کالای مصرفی تولید داخل صادر می‌شود. زمان تحویل کارت اعتباری از سوی بانک به کارکنان آموزش و پرورش تا پایان فروردین ماه بوده و مدت زمان استفاده از کارت اعتباری حداکثر سه ماه است و پس از اتمام مهلت یاد شده امکان استفاده از اعتبار میسر نیست.

وی مدت بازپرداخت تسهیلات اعطایی مذکور را 24 ماه اعلام و اظهار کرد: سود تسهیلات اعطایی کارت یاد شده 12 درصد از زمان خرید کالای ایرانی محاسبه می‌شود.از آنجا که کلیه بدهی دارندگان کارت از سوی آموزش و و پرورش از طریق صدور گواهی کسر از حقوق تعهد و تضمین خواهد شد، بنابراین جهت صدور کارت‌های یاد شده نیازی به اخذ وثیقه و یا ضمانت نیست.

سیاری خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افراد متقاضی قبل از هرگونه اقدام از وجود مراکز خرید، فروشگاه‌های مشمول اجرای طرح و همچنین کالای مورد نظر در شهر و منطقه محل اشتغال یا سکونت خود اطمینان حاصل کنند.

لازم به ذکر است این طرح شامل بازنشستگان نمی شود.

باید خاطر نشان کنیم که اگر چنین امکاناتی قرار است در اختیار افراد جامعه قرار بگیرد، ابتدا باید خانواده های کم درامد و طبقه کارگر جامعه از این امکانات بهره مند شوند چراکه این افراد بر لبه خط فقر قرار داشته و در شرایط نابسامان اقتصادی زندگی می کنند تصویب مصوبه پرداخت وام با باز پرداخت اقساط دومیلیون تومانی، به کار کدام یک از این نوع خانواده ها می آید؟
اگر خانواده توان بازپرداخت اقساط ماهیانه دومیلیون تومان را داشته باشد که دیگر نمی توان به آن قشر کم درامد جامعه اطلاق کرد.
چرا که بخش عظیمی از افراد جامعه با درامد ماهیانه کمتر از یک میلیون تومان درماه گذران زندگی می کنند  اصلا مشخص نیست تصویب چنین مصوباتی، برای کمک به چه کسانی است؟
برای زوج های جوانی که پدران و مادران ثروتمندی داشته و با دریافت وام مسکن 120 و 180 میلیونی و توان بازپرداخت اقساط سنگین ان، این وام را نه تنها برای خرید مسکن صرف نکرده که با گذاشتن آن در بانک، سود ماهیانه میلیونی دریافت می کنند چراکه سر سفره عقد کلید اپارتمان خود را از والدین خود دریافت کرده اند.

حقیقتا اینگونه وام ها را چه کسانی می توانند دریافت کنند؟